Om OROCO
Vi startade vår verksamhet i oktober 2018 och är ett helägt dotterbolag till Tjustbygdens sparbank AB med huvudkontor i vackra sommarstaden Västervik. Bolaget består av åtta personer varav fyra jobbar med regelefterlevnad. Ostkustens Risk & Compliance AB utför compliance- och riskkontrolltjänster åt tio sparbanker och hjälper dem att utveckla sina verksamheter.

Om jobbet
I rollen som Compliance-specialist har du en rådgivande funktion till styrelse och bankledning kring frågor om regelefterlevnad, samt stöttar organisationen med utbildningar, workshops och kartläggningar inom arbetsområdet. För att göra detta arbetar du med analys, granskning, övervakning, utvärdering och rapportering avseende den tillståndspliktiga verksamheten men även avseende dataskyddsförordningen (GDPR). En viktig del är att prioritera de väsentliga riskerna och genomföra lämpliga aktiviteter. Du deltar även i projekt vid framtagande av nya eller ändrade produkter och tjänster. Du jobbar med två till fyra sparbanker samt med ett funktionsbaserat ansvar för ett visst område som berör samtliga sparbanker. Du arbetar direkt underställd verksamhetschefen i OROCO men rapporterar även till Vd och styrelse i respektive sparbank.

Vem är du?
Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta med de regelverk som gäller för bankverksamhet och som vill vara med på vår utvecklingsresa. Har du jobbat med penningtvättsfrågor eller har erfarenhet av compliancearbete är det extra meriterande. Du får gärna ha akademisk examen i juridik eller ekonomi. Du har en mycket god förmåga att analysera och tillämpa regelverk såväl vad gäller granskningar som att ge råd och stöd. Du ser det som naturligt att hålla dig uppdaterad avseende nya regelverk och ny eller ändrad praxis från tillsynsmyndigheter samt analysera effekten av dessa. Du behöver även trivas med att ha eget ansvar och flera olika arbetsuppgifter och projekt pågående samtidigt samt en god förmåga att planera och prioritera ditt arbete. Du har en god samarbetsförmåga och trivs både med att arbeta i grupp och att arbeta självständigt. Har du SwedSec-licens för ledning och kontrollfunktioner är det meriterande.

Vad erbjuder vi?
Du får ett stort eget ansvar att utföra dina arbetsuppgifter självständigt men även för att bidra till dina kollegors samt bankernas och bolagets utveckling. Arbetsuppgifterna kan utföras från någon av dina banker, på vårt kontor i Västervik eller från ditt hemmakontor. En del resor förekommer för att besöka dina banker. Vi är ett ungt lärande bolag som är i ett spännande skede utvecklingsmässigt där vi jobbar tillsammans för att förena våra kunders unika kulturer och behov till en kultur hos oss. Vi har en stark tilltro till självledarskap och hos oss har du möjlighet att utveckla din fulla potential.

Mer information och ansökan
Intresserad? Då vill vi veta mer om dig nu! Vi arbetar med löpande intervjuer och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag, så tveka inte att skicka in din ansökan till personalchef , eller kontakta Jörgen Pettersson, chef för OROCO, på tel 0490-815151. Sista ansökningsdag är 31 januari 2021. Facklig kontaktperson är Therese Löwenstam Aupers, tel.nr 0490- 81 50 45.