Om OROCO

Vi startade vår verksamhet för ca 3 år sedan och är ett dotterbolag till Tjustbygdens Sparbank AB med huvudkontor i vackra sommarstaden Västervik. Bolaget består av åtta personer varav fyra jobbar med regelefterlevnad. Ostkustens Risk & Compliance AB tillhandahåller compliance- och riskkontrolltjänster åt tio sparbanker med sammanlagt ca 270 medarbetare och hjälper dem att utveckla sin verksamhet.

Om jobbet

I rollen som compliancespecialist har du en rådgivande funktion till bankens styrelse och ledning kring frågor om regelefterlevnad samt stöttar banken med utbildningar, workshops och kartläggningar inom arbetsområdet. 

För att göra detta arbetar du med analys, granskning, övervakning, utvärdering och rapportering av regelefterlevnad avseende tillståndspliktig verksamhet, men även avseende personuppgiftsbehandling/dataskydd (GDPR). En viktig del av arbetet är att beskriva och prioritera väsentliga regelefterlevnadsrisker, genomföra lämpliga aktiviteter och föreslå lämpliga åtgärder i verksamheten. Du deltar även i projekt vid implementering av nya regelverk och i vid framtagande av nya eller ändrade produkter och tjänster. 

Du jobbar med två till fyra sparbanker men kan även få specialistansvar inom visst kompetensområde som berör samtliga sparbanker. Du arbetar direkt underställd verksamhetschefen i OROCO men rapporterar även till VD och styrelse i respektive sparbank.

Vem är du?

Vi söker i första hand dig som har erfarenhet av att arbeta med regelverkstolkning, regelverksgranskning och regelverksimplementering i privat eller offentlig verksamhet. Erfarenhet av regelverksrelaterat arbete inom bank ser vi dock som extra meriterande. Du får gärna ha akademisk examen i juridik eller ekonomi. Du har en mycket god förmåga att analysera och tillämpa regelverk såväl vad gäller bedömning av efterlevnad som att ge råd och stöd. 

Dina personliga egenskaper är av stor vikt. Vi söker dig som är analytisk och granskande i ditt sätt att ta dig an uppgifter. Du har lätt för att presentera komplicerade fakta och underlag för dina uppdragsgivare på ett enkelt och pedagogiskt sätt. Du arbetar självständigt och är van vid att planera och strukturera ditt arbete. För att lyckas i denna roll är du en social och kommunikativ person som trivs med att träffa nya människor. Du har lätt för att samarbeta och tar dig an ditt uppdrag med engagemang och stor förståelse för din uppgift och för verksamhetens bästa. Självklart finns ett genuint intresse för att hålla dig uppdaterad och påläst om vad som är nytt inom regelverksområdet. 

Du kan uttrycka dig väl i svenska när det gäller tal och skrift och du besitter goda kunskaper i engelska. Körkort är ett krav.

Vad erbjuder vi?

Vi är ett ungt bolag som är i ett spännande skede utvecklingsmässigt där vi jobbar tillsammans för att förena våra kunders unika kulturer och behov. Du har ett stort eget ansvar att utföra dina arbetsuppgifter självständigt men även för att bidra till dina kollegors och bolagets utveckling. Arbetsuppgifterna kan i hög utsträckning utföras från ditt hemmakontor och/eller på någon av dina banker, eller på vårt kontor i Västervik. Du behöver dock vara beredd på en del resor för att besöka dina banker. Vi är ett lärande företag med stark tilltro till självledarskap. Tycker du om att leda dig själv och utveckla din fulla potential kommer du att trivas hos oss.

Mer information och ansökan

Intresserad? Då vill vi veta mer om dig nu! Vi arbetar med löpande intervjuer och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag, så tveka inte att skicka in din ansökan till personalchef , eller kontakta Henrik Andersson, chef för OROCO, på tel 0490-815137. Sista ansökningsdag är 31 mars  2022.