Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Kontanter

Sedlar

Här hittar du bra information och nyheter om kontanter. Bland annat information om Riksbankens sedel- och myntbyte som påbörjades i oktober 2015. Du också får tips på hur du betalar, ger bort pengar eller löser in en avi utan att ha eller få kontanter.

Nu är de nya 100- och 500- kronorssedlarna och de nya mynten här!

Nu är de nya 100- och 500-kronorssedlarna samt de nya mynten, 1-, 2- och 5-kronan här. Därmed är alla nya sedlar och mynt giltiga att betala med, och arbetet med att samla in äldre sedlarna och mynten fortsätter.

De nuvarande 100- och 500-kronorssedlarna samt alla äldre mynt utom 10-kronan blir ogiltiga efter den 30 juni 2017. Gamla och nya sedlar och mynt kommer alltså att vara giltiga parallellt under nio månader och byts därmed ut successivt. Det betyder att det kan ta en tid innan du har de nya sedlarna och mynten i din hand. 

Så vad kan du som har gamla sedlar och mynt göra?

Du kan som vanligt komma in på banken och växla in dina sedlar och mynt fram till den 30 juni 2017. Var noga med att ha med dig giltig ID-handling. Om du kommer in med större summor som du vill växla in kommer vi av säkerhetskäl ställa kontrollfrågor. Har du därför sålt en bil eller båt, var beredd på att visa upp kvitton så att vi kan följa transaktionen. Allt handlar om penningtvättslagen och det kan du läsa mer om under rubriken "Därför måste vi ställa frågor".

Appen Kolla Pengarna

Appen Kolla pengarna

Kolla pengarna är Riksbankens app som på ett enkelt sätt ger dig full koll på Sveriges nya sedlar och mynt som introduceras med start 2015. Lär dig när dina gamla sedlar blir ogiltiga genom att spela sedelspelet eller utforska de nya sedlarnas säkerhetsdetaljer för att kunna skilja en äkta sedel från en falsk.

Vill du veta mer om sedel- och myntutbytet kan du lyssna till informationen på svenska eller engelska, eller läsa informationen som finns på svenska, engelska och ytterligare 29 olika språk. Appen finns för Android, iPhone och iPad och är gratis att ladda ned och använda. Du laddar ner den från Google Play Store eller App Store.

Därför måste vi ställa frågor

När du vill göra en inbetalning eller en annan transaktion måste du svara på frågor och visa giltig id-handling när vi efterfrågar det. Det kan gälla transaktioner som vi kan uppfatta som ovanliga eller som vi inte förstår bakgrunden till. Vi är därför skyldiga att  fråga dig om syftet med transaktionen, vart pengarna kommer ifrån och vad de ska användas till.

Allt handlar om penningtvättslagen. I korthet innebär lagen om penningtvätt att vi som bank måste göra en bedömning av risken för att vi som bank ska användas för penningtvätt. Lagen ställer höga krav på att vi som bank har god kunskap om våra kunder och kundernas bankaffärer och därför är våra frågor väldigt viktiga. Oavsett om du är ny kund i banken eller om du har varit kund en längre tid, var noga med att ha giltiga id-handlingar med dig. Har du inte med dig id-handlingen eller om du inte kan lämna en bra förklaring till varför du vill få en viss tjänst, ja då får vi som bank inte utföra den önskade tjänsten. Är du företagskund måste du även kunna bevisa att du har rätt att företräda företaget.

Kom ihåg!

  • Ha alltid med dig en giltig id-handling.
Stäng Skriv ut