Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Hej! Hur kan vi hjälpa dig?

Ställ din fråga här

Vår växel: 0490-81 50 00
Kundcenter Privat: 0771-22 11 22
Digital Support: 0771-97 75 12
Spärrservice: 08-411 10 11

Händer på ett tangentbord

Anmäl ditt konto till kontoregistret och få dina insättningar direkt på ditt konto i din bank

Du som privat kund kan anmäla ditt konto till Swedbanks och Sparbankernas kontoregister (SUS) och får då dina insättningar direkt till ditt konto från företag, myndigheter och kommuner som betalar ut pengar via Swedbanks utbetalningssystem.

Genom att anmäla ditt konto till Swedbanks kontoregister får du insättningar direkt till ditt konto i din svenska eller utländska bank, från alla företag, myndigheter och kommuner som betalar ut pengar via Swedbanks och Sparbankernas utbetalningssystem. Du kan anmäla konto i alla svenska och utländska banker.

Anmäl ditt konto i svensk bank

Som privatperson kan du anmäla ditt konto i svensk bank till kontoregistret med e-legitimation. För att göra en kontoanmälan måste du vara myndig dvs 18 år eller äldre.
Anmäl konto till Swedbanks och Sparbankernas kontoregister
(Webbplatsen drivs av Swedbank och Posti Messaging AB).

Anmälan med e-legitimation

Vid registrering med e-legitimation blir ditt konto aktivt för insättning inom två bankdagar.

Anmälan för dig som har ett så kallat samordningsnummer

För privatperson som har så kallat samordningsnummer istället för personnummer är det möjligt att göra kontoanmälan utan e-legitimation. För dig som har konto hos Swedbank och sparbankerna blir kontot verifierat och aktivt för insättning inom två bankdagar. För konto i andra banker kan det ta upp till tre bankdagar innan kontot är verifierat och aktivt för insättning.

Omyndig person eller konto i utländsk bank

Vill du anmäla ditt konto i en utländsk bank eller för en omyndig person är du välkommen in till Swedbank och sparbankernas kontor så hjälper vi dig med detta. Innan anmälan av konto i utländsk bank behöver du först kontrollera att företaget du ska få pengar från kan göra utlandsbetalningar.

Förändrad rutin vid kontoanmälan till Swedbanks kontoregister

Fr.o.m. vecka 47, 2018 är funktionaliteten för kontoanmälan till Swedbank kontoregister förändrad. Kontoanmälan utan e-legitimation begränsas till att endast vara möjlig för privatpersoner med så kallat samordningsnummer. Förändringen innebär att det endast är privatpersonen själv som kan göra en kontoanmälan.

Behandling av personuppgifter

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter här.

Stäng Skriv ut