Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Kontanter

Sedlar

Här hittar du bra information och nyheter om kontanter. Bland annat information om Riksbankens sedel- och myntbyte som påbörjades i oktober 2015. 

Nya sedlar och mynt

Riksbankens sedel- och myntutbyte startade i oktober 2015 och pågår ett par år. Snart är alltså utbytet klart.

Först var det 20-, 50- 1000-kronorssedlar som byttes ut och de är nu ogiltiga och löses endast in av Riksbanken mot en avgift. Det kom även en ny sedel i valören 200 kr. I oktober 2016 började utbytet för 100- och 500-kronorssedlar och alla mynt. Observera att 10-kronan blir kvar oförändrad.


Sista etappen

Efter den 30 juni 2017 är de äldre 100- och 500-kronorssedlarna ogiltiga och kan sättas in på bankkonto fram till 30 juni 2018.

De äldre 1-, 2- och 5-kronorna är också ogiltiga efter den 30 juni 2017 och kan sättas in på bankkonto fram till 31 augusti 2017.

Mer information

Sedlarna får nya motiv och bättre säkerhetsdetaljer. Mynten blir mindre och lättare. Tänk på att använda dina sedlar och mynt innan de blir ogiltiga. Både Riksbanken och bankerna tar ut en avgift för att lösa in gamla sedlar.

Riksbankens information om sedel- och myntutbytet
Riksbankens inlösen av gamla sedlar

Appen Kolla Pengarna

Appen Kolla pengarna

Kolla pengarna är Riksbankens app som på ett enkelt sätt ger dig full koll på Sveriges nya sedlar och mynt som introduceras med start 2015. Lär dig när dina gamla sedlar blir ogiltiga genom att spela sedelspelet eller utforska de nya sedlarnas säkerhetsdetaljer för att kunna skilja en äkta sedel från en falsk.

Vill du veta mer om sedel- och myntutbytet kan du lyssna till informationen på svenska eller engelska, eller läsa informationen som finns på svenska, engelska och ytterligare 29 olika språk. Appen finns för Android, iPhone och iPad och är gratis att ladda ned och använda. Du laddar ner den från Google Play Store eller App Store.

Därför måste vi ställa frågor

När du vill göra en inbetalning eller en annan transaktion måste du svara på frågor och visa giltig id-handling när vi efterfrågar det. Det kan gälla transaktioner som vi kan uppfatta som ovanliga eller som vi inte förstår bakgrunden till. Vi är därför skyldiga att  fråga dig om syftet med transaktionen, vart pengarna kommer ifrån och vad de ska användas till.

Allt handlar om penningtvättslagen. I korthet innebär lagen om penningtvätt att vi som bank måste göra en bedömning av risken för att vi som bank ska användas för penningtvätt. Lagen ställer höga krav på att vi som bank har god kunskap om våra kunder och kundernas bankaffärer och därför är våra frågor väldigt viktiga. Oavsett om du är ny kund i banken eller om du har varit kund en längre tid, var noga med att ha giltiga id-handlingar med dig. Har du inte med dig id-handlingen eller om du inte kan lämna en bra förklaring till varför du vill få en viss tjänst, ja då får vi som bank inte utföra den önskade tjänsten. Är du företagskund måste du även kunna bevisa att du har rätt att företräda företaget.

Kom ihåg!

  • Ha alltid med dig en giltig id-handling.
Stäng Skriv ut