Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Hej! Hur kan vi hjälpa dig?

Ställ din fråga här

Vår växel: 0490-81 50 00
Kundcenter Privat: 0771-22 11 22
Digital Support: 0771-97 75 12
Spärrservice: 08-411 10 11

Från och med den 12 juni kan du se ett frågeformulär när du loggar in i internetbanken/appen

Från och med den 12 juni kan du se ett frågeformulär när du loggar in i internetbanken/appen


För att Tjustbygdens Sparbank ska uppfylla kraven på kundkännedom för privatkunder behöver vi komplettera information från vissa av våra kunder. Från och med den 12 juni kan du alltså se ett frågeformulär när du loggar in i internetbanken eller appen. Flödet är enkelt och det tar normalt bara ett par minuter att fylla i svaren.

Frågorna handlar om inkomst, sparande och skatt samt om du som kund eller någon anhörig är en person i politiskt utsatt ställning. Hela frågeformuläret måste besvaras vid ett och samma tillfälle och när du väl har svarat på frågorna visas inte frågeformuläret mer i vare sig internetbanken eller appen.

Du kan välja att besvara frågorna vid ett senare tillfälle max 3 gånger, efter det måste frågorna besvaras för att du ska komma vidare i internetbanken/appen.

Nya regleringar - nya möjligheter

Nya regleringar - nya möjligheter

Under 2018 kommer flera nya EU-regleringar att träda i kraft. De tre mest omfattande regleringarna är MiFID2 (Markets in Financial Instruments Directive), PSD2 (Payment Services Directive) och GDPR (General Data Protection Regulation). Kortfattat kan regleringarna beskrivas på följande sätt:


MiFID2

Regleringen gäller handel med finansiella instrument och andra sparaprodukter förutom vanliga sparkonton. Avsikten är att förbättra kundskyddet samt öka transparensen av produkterna.

Läs mer om MiFID2

PSD2

Syftet med det nya direktivet är att öka konkurrensen och erbjuda kunderna ett större produktutbud. PSD2 öppnar upp bankmarknaden och ger fler aktörer möjlighet att konkurrera med banker, men det ger även banken nya möjligheter att utvecklas och samarbeta med andra. PSD2 ger dig som kund möjlighet att använda andra finansiella aktörer än banker för vissa bankärenden, såsom kontouppföljning (saldo, transaktioner med mera) samt för betalningar (betala räkningar, överföra pengar till eget och andras konton).

Om du som kund ger en tredjepartsleverantör tillgång till din betalningskontoinformation eller rätt att initiera betalningar från ditt bankkonto måste banken möjliggöra detta på ett säkert sätt. Men det är alltid du som kund som väljer vilka uppgifter som får lämnas ut och vilka betalningar som får utföras.

PSD2, även kallat betaltjänstdirektivet, var planerat att börjar gälla i Sverige den 13 januari men lagstiftningsarbetet har försenats och PSD2 beräknas därför att träda i kraft tidigast i maj 2018.


GDPR

Det främsta syftet med GDPR är att ge människor kontroll över sina egna personuppgifter och att förenkla internationella affärer genom att samordna lagstiftningen inom EU. GDPR ersätter Personuppgiftslagen (PUL) och träder i kraft den 25 maj 2018. Reglerna omfattar alla företag och organisationer.

All personlig data ägs av dig som kund, vilket innebär att du har rätt att få reda på hur olika företag och organisationer använder den information som finns om dig och för vilket syfte.

Som privatperson har du rätt att be banken ta bort information som finns lagrad om dig eller att information ska föras över till en annan bank, ett annat företag eller organisation. Regleringen innebär även nya möjligheter för banken att ge dig som kund bättre service.

Tre av fyra öppnar det orangea kuvertet men många vet inte vad de får i pension

Många öppnar det orangea kuvertet, men mer än var tredje känner inte alls till minpension.se. Sex av tio saknar kunskap om hur pensionen fungerar och många vet inte hur mycket de kommer få i pension. Det visar en ny undersökning som Sifo har gjort på uppdrag av Swedbank och Sparbankerna.

Följ oss Instagram

Och ta del av nyheter och vardagen på sparbanken i Tjust!

Facebook

svar dina frågor direkt Facebook.

Stäng Skriv ut